بررسي خلاقيت و ويژگيهاي فرد خلاق و بررسي نقش دبيران آموزشي در ايجاد خلاقيت در دانش آموزان

بررسي خلاقيت و ويژگيهاي فرد خلاق و بررسي نقش دبيران آموزشي در ايجاد خلاقيت در دانش آموزان

مشخصات فایل مورد نظر در مورد بررسي خلاقيت و ويژگيهاي فرد خلاق و بررسي نقش دبيران آموزشي در ايجاد خلاقيت در دانش آموزان آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

خلاقيت چيست؟ و به چه کار مي آيد؟



خلاق يکي از اسامي خداوند است و به معني بسيار خلق‌کننده، آفريننده، آفريدگار و… در لغت‌نامه دهخدا معنا شده است. در اصطلاح، خلاق به کسي مي‌گويند که در موقعيت‌هاي لازم و ضروري، در برخورد با مسائل، راه‌حل‌هايي مؤثر و کاربردي براي حل مسائل و رفع موانع ارائه مي‌کند.



امروزه بازار خلاقيت خيلي گرم است و افراد زيادي پيدا مي‌شوند که ادعاي خلاقيت دارند ولي آيا همه آنها طبق ادعايي که مي‌کنند خلاق هستند؟از کجا بفهميم چه کسي خلاق است؟ نشانه‌هاي يک فرد خلاق چيست؟ اگر بخواهيم خلاق باشيم چگونه بايد باشيم؟



از ديدگاهي، نخستين گام‌ها براي شناخت نحوه بازيابي خلاقيت، شناسايي خصوصيات افراد خلاق و درک چگونگي زندگي آنها مي‌تواند باشد. بدين صورت که با دريافت اين شناخت، خواهيم دانست که چه خصوصيات و ويژگي‌هايي را بايد در خود احيا ساخته و از آنها مراقبت کنيم تا از اين طريق خلاقيت‌مان در روند احياي مجدد قرار گيرد. با فهم اين شاخصه‌ها و مراقبت از آنها در جريان زندگي روزمره بستر و مقدمات تجلي خلاقيت‌مان فراهم خواهد شد.



اما شايد پرداختن به اين که چه کسي خلاق است و به چه کسي نبايد خلاق گفت، کار چندان ساده‌اي نباشد، از آن جهت که، پاسخ‌گويي به اين سؤال، ارتباطي مستقيم به تعريفي دارد که از خلاقيت مي‌پذيريم. تعاريف مطرح شده براي خلاقيت متفاوت و گوناگون و گاهي ضد و نقيض است و معيارهاي شناخت افراد خلاق و در نتيجه تعريف کيستي فرد خلاق را متغيير مي‌سازد؛ با اين حال در اين‌جا سعي شده است آنچه را که اکثر صاحب‌نظران و محققان (درزمينه خلاقيت) مطرح کرده‌اند، عرض کنيم.



[b/]● خلاق يعني چه؟[b]



خلاق يکي از اسامي خداوند است و به معني بسيار خلق‌کننده، آفريننده، آفريدگار و… در لغت‌نامه دهخدا معنا شده است. در اصطلاح، خلاق به کسي مي‌گويند که در موقعيت‌هاي لازم و ضروري، در برخورد با مسائل، راه‌حل‌هايي مؤثر و کاربردي براي حل مسائل و رفع موانع ارائه مي‌کند. عده‌اي پا را فراتر نهاده و چنين عقيده دارند که فرد خلاق نه‌تنها در موقعيت‌هاي مختلف، ايده ارائه مي‌کند بلکه خود آستين‌ها را بالا زده و تا عملي شدن ايده‌اش کار را پيگيري مي‌کند. عده‌اي نيز چون «رابرت ويزبرگ» از آن جهت که خلاقيت را کاري عادي و روزمره تعريف مي‌کنند، عقيده دارند که همگان در هر لحظه در حال خلاقيت‌اند و در نتيجه هر کسي شايسته لقب خلاق است و مسئله را اين مي‌دانند که کسي فعلاً به خلاقيت آنها پي نبرده است.



مثالي از اين مورد، افراد خلاقي‌اند که در طي زندگي خود کسي آنها را نشناخت و پس از مرگشان تازه به خلاق بودن آنها پي بردند؛ از جمله وانگوگ، نقاش بزرگ که در فقر و گمنامي مرد. وي را بعدها بنيانگذار سبک اکسپرسيونيسم دانستند و آثار وي، به‌عنوان آثاري خلاق و گرانبها به شمار آمد. ولي در زمان حياتش، کسي وي را خلاق ندانست و به قابليت‌هاي هنري او توجه چنداني نشان نداد.



عبور روزمره ما از خيابان مثال ديگري در تاييد اين موضوع است که هر کسي را مي‌توان خلاق دانست. اين پندار براساس اين تعريف خلاقيت است که: «خلاقيت کاري است نو که تا به حال کسي آن‌را انجام نداده است.» تصور کنند از خياباني شلوغ عبور مي‌کنيد و ماشين‌ها در حال حرکت هستند. کاري که شما انجام مي‌دهيد هيچ‌کس تابه‌حال در جهان انجام نداده است و انجام هم نخواهد داد و حتي اگر شما دست کسي را بگيريد و با هم از خيابان عبور کنيد باز هم هيچ‌کدام مانند هم عبور نمي‌کنيد.



توضيح اينکه، هيچ‌گاه ماشين‌هايي که در حال عبور از خيابان‌اند يک وضعيت توزيع ثابتي ندارند و ثانياً هيچ دونفري به صورت يکسان از خيابان عبور نمي‌کنند (مکث‌ها و شروع به حرکت‌هاي آنها با هم متفاوت است). اين، مثال قابل تعمقي است که سؤالي را برمي‌انگيزد و آن اين که اگر همه ما خلاقيم و دائم در حال خلاقيت، پس چرا خلاقيت عده‌اي به چشم مي‌آيد و خلاقيت عده‌اي ديگر خير؟ عده‌اي عنوان «خلاق» را مي‌گيرند و مورد تشويق و توجهند و عده‌اي ديگر خير؟ پاسخ شايد اين است که براي درک خلاقيت و شناخت فرد خلاق، بايد جامعه و مردم، خلاق‌شناس و پذيرنده خلاقيت باشند؛ بايد نگاه «خلاق‌بين» پيدا کنند. مردم خلاقيت‌هايي را که برايشان قابل درک و فهم است، مورد تشويق قرار مي‌دهند و نه غير آن را. در اين نگاه هر چه اعمالي که فرد انجام مي‌دهد عام‌المنفعه‌تر شده، به‌گرفتن عنوان «خلاق» نزديک‌تر مي‌شود؛ (البته اين تنها يکي از عوامل است.)



براساس نظريه‌اي ديگر، عده‌اي بر اين عقيده‌اند که هرقدر فرد دانش، مهارت و ممارست بيشتري داشته و از حافظه قوي‌تري بهره‌مند بوده و قدرت تجزيه و تحليل مسائل را از ابعاد متنوع‌‌تري دارا باشد، احتمال بيشتري دارد که «خلاق» باشد. اکثر صاحب‌نظران در زمينه خلاقيت با اين فهرست صفات موافق بوده و آن را معياري براي اعطاي لقب «خلاق» به فرد مي‌‌‌دانند؛ تقريباً تمام کساني که براي خلاقيت فرمول ارائه مي‌کنند.