فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و نظریه های باورهای مصرف مواد مخدرفصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و نظریه های باورهای مصرف مواد مخدر,مبانی نظری داروی ضد وسوسه مواد مخدر,تحقیق درصد لذت مواد مخدر,پیشینه تحقیق راههای پیشگیری از اعتیاد چیست؟,تحقیق مواد مخدر بدون اعتیاد,ادبیات نظری باور های غلط در مورد اعت,,,
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و نظریه های مصرف مواد مخدر،
در قالب ورد، در 35 صفحه، قابل ویرایش
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
قسمتی از متن مبانی نظری:
باورهای فراشناختی و اعتیاد
در پژوهشهای مرتبط با وابستگی به مواد، علاوه بر تبیین ابعاد گوناگون این مشکل، سعی شده است متغیرهایی که این اختلال را پیشبینی میکنند نیز کشف شود. یکی از متغیرهای مهم، عوامل فراشناختی است. با وجود تأکید تحقیقات قدیمیتر بر تأثیر عوامل شناختی بر اختلال وابستگی به مواد، با مطرح شدن ابعاد فراشناختی و نظریه عملکرد اجرایی خودتنظیمی در تحقیقات جدیدتر، معلوم شده است که باورهای فراشناختی در آسیبپذیری نسبت به اختلال وابستگی به مواد نقش دارند و زمینهساز آسیبپذیری افراد در وابستگی به مواد میباشند. در زمینه سوءمصرف و وابستگی به مواد، مانند همه اختلالات روانی، نظریات سببشناسی اولیه از مدلهای روانپویشی مایه گرفتهاند و مدلهای بعد از تبیینهای رفتاری، ژنتیک و شناختی استفاده کردهاند. برخی نظریات روانشناختی درباره مصرف مواد بر ویژگیهای شخصیتی افراد تمرکز دارند اما در نظریات دیگری چون نظریه شناختی- رفتاری فرض عمده این است که وابستگی به مواد، یک رفتار یادگیری شده است که از طریق شرطیسازی ابزاری و کلاسیک و واسطههای شناختی کسب میشود. مداخلات شناختی نیز برای وابستگی به مواد عمدتاً بر دو حیطه از واسطههای شناختی تمرکز دارند: 1. شناسایی و اصلاح تجربیات مرتبط با مواد 2. استخراج و بازسازی باورها و شناختها. اما رویکرد شناختی دارای محدودیتهایی است که از آن جمله میتوان به تأکید آن بر محتوای باورها (شناختها) و نادیده گرفتن فرایندهای پویا و باورهای فراشناختی اشاره کرد. یکی از رویکردهای جدید در زمینه سببشناسی و درمان بسیاری از اختلالات روانی مدل فراشناختی ولز است و نخستین مدل جهت مفهومسازی عوامل چندگانه فراشناختی به حساب میآید. مدل فراشناختی یک چارچوب فراشناختی کلی در مفهومسازی آسیبپذیری، ایجاد و حفظ اختلالات روانی ارایه میدهد. این مدل پیشنهاد میکند که اختلالات روانی (اختلال خلقی، اختلال وابستگی به مواد و...) از طریق الگوهای پایدار تفکر (نگرانی یا نشخوار فکری)، راهبردهای توجهی مرتبط با نظارت و تهدید، اجتناب و سرکوب فکر ایجاد و حفظ میشوند که مجموع این فاکتورها به تشکیل یک سندرم شناختی- توجهی میانجامد و این سندرم باعث شکست در اصلاح باورهای ناسازگار با خود و افزایش دسترسی اطلاعات منفی درباره خود میگردد. به عبارتی سندرم شناختی توجهی شامل یک الگوی تفکر پایدار و شامل نگرانی یا نشخوار فکری، توجه متمرکز بر تهدید و رفتارهای مقابلهای غیرمفید از جمله وابستگی به مواد، اجتناب و... میگردد که نتیجه عکس میدهند. یک اصل اساسی مدل عملکرد اجرایی خودتنظیمی این است که باورهای فراشناختی که جزء دانش فراشناختی به حساب میآید، باعث شکلگیری و فعال شدن سندرم شناختی- توجهی میگردند و سندرم شناختی- توجهی از طریق چند گذرگاه یا مکانیزم ویژه و آشکار تداوم مییابد و تجربه هیجانی منفی را تشدید میسازد؛ از این رو افراد برای کاهش و تنظیم هیجانات منفی از راهبردهای خاص همچون وابستگی به مواد، سرکوب فکر، اجتناب و... استفاده میکنند و به این صورت اختلالات روانی به دلیل الگوی تفکر شخص و راهبردهای ناکارآمد وی حفظ میشود.